En snabbkurs i etikett

God afton! 
 
Vilken perfekt höstmysarsöndag det är idag. Här i Stockholm viner de kyliga vindarna genom mulen himmel och får de allra sista löven på träden att rassla. Jag ligger nerbäddad i sängen med kaffe och en begynnande förkylning och har just inga andra planer för min söndag än ett gediget höstmys. Men för den händelse att ni som läser är bortbjudna på söndagsmiddag eller någon annan festlig tillställning, tänkte jag dela med mig av några eminenta tips ur denna lilla bok 
 
Den är från 1931, och lär både pojkspolingar och flicksnärtor hur man beter sig. 
 
 
Det demonstreras bland annat hur man äter soppa i kopp, titulerar en adlig borgarfru, och hur stora bett man egentligen får ta av sin smörgås
 
 
Fåfänga ses inte med blida ögon 

 
inte heller viskningar 
 
 
någon kan ju bli förnärmad liksom

 
och ni män som brukar stå och dingla med armarna - misströsta icke
 
 
(vart damernas händer bör ta vägen förtäljer dock inte historien)
 
 
Efter middagen går det bra att duka upp för rökning  (såvida damerna i rummet samtycker)
 
I ärlighetens namn kollar jag mest på deras perfekta fingerwaves, stiliga kostymer och eleganta aftontoiletter - men kanske känner ni er lite upplysta iallafall! Hoppas ni får en mysig söndag var ni än befinner er. Själv tänkte jag bryta mot alla etikettens regler och äta middag i sängen.
 
puss och pepp!
/soldat Elsa
Allmänt | |
Upp