Ahh! Monica!

Det finns så otroligt mycket bra musik att lyssna på, men det bästa är ändå jazz, swing och ragtime. Åtminstone om jag får välja. Jag vet faktiskt inte hur jag halkade in på jazzen, men fast blev jag; jag kan lyssna och dansa till legendarer som Louis Armstrong, Ella Fitzgerald, Count Basie och Alice Babs i timtal. Och Monica Zetterlund. Zetterlund var en av de första jazzmusikerna jag började lyssna på när jag var 13 år. Jag älskar hennes röst och är imponerad av hur hon kan vara så skicklig på allt från heta jazzlåtar till moderniserade (nåja, moderna för den tiden) versioner av gamla svenska folkvisor.
Som en svensk Marilyn Monroe! Några av mina favoritlåtar med henne är I New York, en svensk text till klassikern Take Five och Mister Kelly, där hennes hesa stämma passar så perfekt till texten att det ger mig rysningar längs ryggraden. De är ju båda jazziga och bluesiga, men jag är också ack så svag för Vindarna sucka uti skogarna. Hon sjunger så mjukt och texten är så vacker - stilla stjärnenätter, norrskensbrand, fullmåne som glimmar mellan skyarna... Den gick jag och nynnade på häromveckan när jag plockade svamp och lingon. Monica kallades ju av Tage Danielsson för ett lingonris i ett cocktailglas; hon var både en nattklubbsdrottning och en vemodig nordbo. Och så känner också jag nu när hösten närmar sig med stormsteg. Ska en resa någonstans där en kan vara ute natten lång, eller ska en stanna i Sverige med en filt och en bra bok? Jag önskar att hon hade ett bra svar på den frågan. Kanske spelar de lite Zetterlund på Bike in Tweed i Stockholm nästa helg - en cykeltur genom staden med gamla cyklar och matchande kläder. Kika in på https://www.facebook.com/BikeInTweed för mer info. (Äsch då, nu blev det ju lite reklam här i alla fall. Men bara lite.) Tills jag lärt mig hur en bäddar in länkar lite snyggt får ni nöja er med youtubelänkar till låtarna. I New York: https://www.youtube.com/watch?v=a3O6mpskBNs Mister Kelly: https://www.youtube.com/watch?v=GJn7RBFA18Y Vindarna sucka uti skogarna: https://www.youtube.com/watch?v=1rELYS6EKcY Ha det fint! Retrosoldat Mimmi
Allmänt | |
Upp