Den som väntar på något gott

Det där med att blogga gick väl lite sådär för oss upptagna retrosoldater. Nåväl, vi är tillbaka, planeringen inför året är igång och så också bloggen! För dig som vill ha info om vad vi har för oss (vilket ju trevligt nog är saker som även du kan ha för dig om du känner för det) är det en toppenidé att lägga till Retroarmén Soldiers som vän på facebook. Där kommer vi att posta om evenemang som är på gång, medan vi på bloggen skriver om saker som händer på vintagefronten i våra egna liv. Men nog om detta. I helgen, närmare bestämt den 30 augusti, anordnade Uppsalaföreningen Swingkatten tågresa och liveband på utomhusdansbana för lyckliga lindyhoppare, balboadansare och andra swingfantaster. För den som undrar är Lennakatten ett tåg som går längs en av Sveriges äldsta järnvägssträckor; Uppsala-Lenna, som invigdes i november 1876. Själva tåget är från förra sekelskiftet om jag inte missminner mig, men har senare renoverats till 1920-talsstil.
Bilden är lånad från http://www.lennakatten.se/. Dagen till ära kopplades det gamla ångloket på. Sotet yrde och röken bolmade när kolet skyfflades in i pannan och jag hittade sotflagor i urringningen i timmar efteråt. Det smärtar lite att veta att tåget är koldrivet, men en gång per år kan jag göra ett undantag från min miljömedvetenhet.
Bild: Marie Lindell Färden slutade vid Länna station och en kort promenad senare var vi på plats vid Kopphagens dansbana. Det var nästan klichéartat; strålande solsken och sommarvärme, människor som dansade, andra människor som njöt av kaffe och picknick och ytterligare andra människor som badade i sjön intill. Allt till tonerna av bandet Canal Street Syncopators. Ja, utom hemresan förstås, för där blev det istället en spontanspelning av The Rhythm Baby Makers (jajemän, det var de som spelade på Vintagefestivalen). Att bo i en stad med så många fina swingband är inte helt fel!
Bild: Hanna Bäckström Och på den sista bilden ser vi mig och min tjusiga pojkvän agera reklam för Sverige i sann turismfrämjande anda. Såhär sund och lycklig kan även du bli, det är bara en tågresa bort. Retrosoldat Mimmi
Allmänt | |
Upp