Vemod och höstklassiker

Hösten är verkligen här. Äntligen, tänker en del. Åh nej, mörker och vemod tänker jag. Om en, liksom jag, inte hoppar jämfota av glädje över årstidsskiftet får en anstränga sig lite extra för att göra det bästa av det. Idag är det klassikern tända ljus, te och en bok som sätter guldkant på dagen för min del. På sätt och vis kan väl boken jag läser kallas för vintage, den är skriven på 60-talet. Jag vet inte om en bok kan vara vintage, men att både avspegla sin samtid och vara tidlös är väl å andra sidan ett av vintagens kännetecken. Men det är en mer filosofisk fråga som jag ska skona er från idag. Det är för övrigt Tage Danielssons paket jag läser. Jag har tyckt om Danielssons humor sen jag var liten och som åttaåring läste hans Sagor för barn över 18 år. Det är ju nästintill kriminellt att låta sina små barn läsa sådant barnförbjudet, men det tillät mina föräldrar i alla fall.


Bokläsandet kompletteras fint av en kopp te och varvas med stickning och hattsömnad. Stickat är ju tyvärr ganska svårt att hitta vintage, åtminstone i bra skick, men det finns som tur är många underbara mönster för den som vill sticka själv. För egen del stickar jag just nu en 30-talskofta i ovanligt kraftigt garn för att vara från den tiden. Mönstret köpte jag på den underbara sidan Etsy, en förrädisk hemsida där en lätt köper kläder och prylar långt över sin ekonomi. Ni har blivit varnade, nu kan ni gå in och ruinera er.


Det är närmare bestämt den här koftan jag stickar, i mossgrönt alpackagarn. När jag tänker efter är det den blivande koftan som ligger i telefonhyllan på den förra bilden. 

Ta hand om er i höstrusket!

Retrosoldat Mimmi
Allmänt | |
Upp